mandag 19. juli 2010

Dag 14: Barstow - Los Angeles

Vi forlot Barstow vel vitende om at dette ble vår siste dag på R66. Litte granne vemodig ble vi enige om at dette hadde vært en opplevelse for livet, og at vi nok kunne tenkt oss å ta deler av turen igjen en annen gang.

Vi satt i våre egne tanker, da vi nesten suste forbi en av R66s perler. Den lite omtalte, men meget spesielle "Bottle Tree Farm", rett utenfor Barstow. Her hadde en lokal eksentriker satt opp flasketrær i HELE hagen sin. Fylt opp av gamle memorabilia og rariteter. Dødstøft sted igrunn. Flaks at Arne var så kjapp på bremsen, slik at vi ikke reiste forbi dette noe spesielle stedet.

Vi var fortsatt "oppe på fjellet", og skulle nedover mot kysten. R66 fulgte interstaten der, og det var en laaaaang nedoverbakke. Vanskelig å ikke kjøre fortere og fortere her. Det var highway patrol biler overalt, så vi måtte passe godt på.

I San Bernadino, rett utenfor LA ligger et uoffisielt McDonalds museum. Det var her den første McDonalds restauranten låg. Og siden vi har spist endel Mc-ern mat både på denne turen, og før i livet, stakk vi innom for å "hilse på" Ronald McDonald.

Arne fant drømmebilen (eller var det drømmebåten) i bakgården av museumet...

Jeg derimot traff en gammel kjenning...

Lunch ble inntatt på "Jack in a box". Noe kjedelig med nok en hamburger, men disse var ihvertfall ikke supersized som mye annet her borte i amerika.

Etter MYE kartlesing, røde lys, stoppskilt og forvirrende avkjøringer, var vi fremme i Los Angeles. Hollywoodskiltet kunne skimtes mellom husene idet vi kjørte forbi gatekryss etter gatekryss. ENDELIG var vi fremme i det forgjettede land... Kan bare innbille meg hvor glade de "gamle" R66erne var for endelig å være fremme.

Sunset Boulevards og ikke minst Beverly Hills ble forbipassert mens vi fulgte Santa Monica Boulevard ned mot endestasjonen vår Santa Monica Pier, hvor R66 stopper.

ENDELIG FREMME!!!!
Santa Monica Pier lå for våre føtter, og Route 66 var forsert. Vi kunne med både lettelse og tungt hjerte si at vi var fremme....

Vi måtte en liten tur ned på Santa Monica Beach og teste ut vanntemperaturen. Lufta var betydelig kaldere her i LA enn oppe i fjellene. -Nærmere norsk sommertemperatur. Vannet var iiiiskaldt....

Etter at vi hadde trukket inn den deilige sjølufta fra Stillehavet, satte vi kursen mot hotellet vi hadde booket for natten. Eller det vil si: vi satte kursen mot der vi trudde hotellet låg. Der var det bare motorvei, og ikke noe hotell. Etter å lett en stund, kjørte vi likså godt og leverte bilen ved flyplassen. Det gikk greit. Vi tok en shuttlebus til LAX flyplassen derfra, for å prøve å finne ut om vi hadde rett adresse til hotellet.

Vi fant ikke noe wifi nett så vi hadde ikke tilgang til hotellbekreftelsen, og den riktige adressen, så vi bestemte oss for å legge oss inn på et nytt hotell som det gikk shuttlebus fra flyplassen til. Men: idet vi sto å ventet på den bussen....dukket det opp en shuttlebus til det hotellet vi egentlig hadde bestillt. Snakk om flaks...
Vi spiste middag klokka 23.00 på hotellets restaurant, Mariposa. Vi var skrubbsultne, og tok en dessert for å feire at vi endelig hadde funnet hotellet.

Life is good here in "Sunny California".... etter man finner hotellet sitt.... God natt!!!